Selasa, 29 Maret 2011

Hidup tanpa uang serupiah pun selama 1 tahun


Mark Boyle (30 tahun) hidup selama setahun ini tanpa membelanjakan uang sesen pun. Beliau berkata, ini merupakan saat yang paling bahagia dalam hidupnya dan dia akan meneruskan gaya hidup tersebut.

Boyle selama 12 bulan terakhir menjadi seorang “freeconomist”. Ia menjalani gaya Beliau menjalani gaya hidup ini di sebuah caravan di Timsbury, berhampiran Bath, Inggeris, dengan menanam bahan makanannya sendiri dan menggunakan kembali sampah-sampah yang dibuang orang lain. Dia mengatakan, dengan tidak membelanjakan uang sesen pun, ia jadi lebih bahagia, dan kini berikrar untuk meneruskan cara hidup tanpa uang itu. .



Dia boleh bermain gitar di mana saja. Teleponnya hanya untuk menerima panggilan. Peralatan elektriknya menggunakan tenaga matahari. Dia mendapatkan pakaian terpakai atau dari website kitar semula.
Boyle, seorang sarjana ekonomi kelahiran Ireland dan bekas usahawan, punya blog yang berkisah tentang gaya hidupnya. Untuk menghidupkan laptopnya, beliau menggunakan tenaga solar dari tenaga matahari dan kemudahan internet percuma di sebuah ladang tempatan. .

“Itu merupakan saat paling bahagia dalam hidup saya, dan saya akan meneruskannya. Saya tidak melihat alasan untuk kembali ke dunia yang berorentasikan uang. Hidup tanpa uang sangat membebaskan. Tentu ada cibiran, tetapi saya tidak punya tekanan berkaitan akun bank, mobil, kemacetan lalulintas, dan bekerja dalam sebuah pekerjaan yang tidak saya sukai. ”

“Perkara yang sulit ialah bersosial dengan teman-teman, saya kehilangan aspek ini. Sebagai pertukaran dari pergi ke iklan, saya membuat unggun api, bermain musik atau pergi berjalan-jalan” katanya.

Dia pernah coba untuk berjalan kaki dari Bristol, Inggirs, menuju India . dengan bergantung pada kebaikan dan keramahan orang lain. Namun, beliau terpaksa menghentikan perjalanan itu sebulan kemudian, kerana mengalami kesulitan ketika di Perancis. .

“Dalam 20 tahun ke depan, orang akan mulai menentukan apa yang mereka gunakan dan bagaimana mereka harus hidup. Keutamaan saya adalah menggunakan kembali apa-apa yang orang buang, lalu membangun sebuah infrastruktur berterusan bagi masa depan. Faktanya, saya telah memutuskan untuk meneruskan gaya hidup ini yang merupakan saranan terbaik yang boleh dilakukan setiap orang. ”



Boyle seorang vegetarian. Sekarang dia berencana untuk mempromosikan gerakan freeconomy . melalui blognya. Dia juga mengajar bagaimana hidup secara sederhana. 


sumber :http://www.kaskus.us/showthread.php?t=6169053
Jangan Lupa Join dan Like Disini Ya..!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Coment Disini

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hostgator Discount Code